ستاره رهپویان دانش پارس

تحصیل در آلمان؛ هر آنچه باید بدانید

مناظر طبیعی، شهرهای زیبا و فرهنگ بالای آلمان این کشور را به مقصدی ایده آل برای تحصیل بدل می کند. آلمان هم اکنون از لحاظ اقتصادی رتبه ی نخست را در اروپا و مقام چهارم را در دنیا دارد. بسیاری از اختراعات در آلمان انجام شده اند. علم و تحقیقات در این کشور روز به روز به جلو می رود. حدود 13 درصد مردمان آلمان را متولدین سایر نقاط جهان تشکیل می دهد و بدین ترتیب آلمان کشوری مهاجرپذیر است.

آلمان در قلب اروپا یعنی در مرکز این قاره پهناور و سبز واقع شده است. جمعیت آلمان چیزی حدود 81 میلیون نفر است که پرجمعیت ترین کشور در اتحادیه اروپا محسوب می شود. آلمان یکی از بنیانگذاران اتحادیه اروپا بوده است و برای متحد ساختن هر چه بیشتر کشورهای اروپایی در تلاش است. آلمان به عنوان یکی از موسسان سازمان ملل پیوسته در تلاش برای برقراری صلح و امنیت جهانی و اجرای قانون و حقوق بشر و همکاری های بین المللی مطابق با منشور سازمان ملل است.

در آلمان از کوه و دشت و برکه هر چیز زیبا که بخواهید وجود دارد. حدود نیمی از جمعیت آلمان در شهرهایی با جمعیت بالای 100 هزار نفر زندگی می کنند. بزرگترین شهرهای آلمان به ترتیب عبارت اند از برلین، هامبورگ و مونیخ. آلمانی ها از مراکز شهر که بافت تاریخی و قدیمی دارد به خوبی حفاظت می کنند و بدین ترتیب می توانید با قدم زدن در این مراکز تاریخ آلمان را هم با چشم خود ببینید.

5 دلیل برای تحصیل در آلمان

آلمان در حال حاضر چهارمین مقصد تحصیلی محبوب دنیا برای دانشجویان خارجی است. بیش از 13 درصد دانشجویان حاضر در آلمان در سال 2018 را خارجی ها تشکیل می دادند. آلمان مقصدی محبوب و جذاب برای دانشجویان خارجی است و دانشگاه های آلمان هم در دنیا از اعتبار بسیار بالایی برخوردار هستند. خوب می دانیم که انسان برای انجام هر کاری دلیل کافی می خواهد. تحصیل در آلمان هم از جمله تصمیمات مهمی است که باید دلایل مناسبی برای آن داشت. آن دلایل عبارت اند از:

  • کیفیت بالای آموزش

دانشگاه‌های‌ کشور آلمان، برترین ساختار آموزشی اروپا را دارند.دانشگاه های آلمان زبانزد خاص و عام در دنیا هستند. در این دانشگاه ها آموزش و تحقیقات در سطح عالی انجام می شود. پس از آنکه مدرکتان را گرفتید اعتباری خواهید داشت که کمتر کسی ممکن است در بازار کار جهان داشته باشد.

  • تنوع

دانشگاه‌های آلمان برای تحصیلات عالی در رشته‌ها و دوره‌های مختلف بسیار تنوع بالایی دارند، که به شما فرصتی عالی برای تحصیل و تحقیق در زمینه‌هایی که علاقه‌مندید، می‌دهد. تنوع آموزشی در آلمان به شما اجازه می‌دهد که به هر موضوعی که دوست دارید بپردازید. به آلمان بروید و از این تنوع و فرصت‌ها بهره‌برداری کنید! وجود 1001 راه برای آشنایی بیشتر با آلمان وجود دارد. در این مقاله، تنها چند نمونه از آنها را بررسی می‌کنیم. شما می‌توانید به موزه‌ها، سینماها، گالری‌ها، پارک‌ها و سواحل بروید. همچنین می‌توانید به کوهستان‌ها و قلعه‌های قرون وسطایی سفر کنید.

  • تئوری با چاشنی عمل

گفتیم که در آلمان آموزش در کلاس جهانی است؛ دانشجوان رشته های کاربردی می توانند تئوری خود را با عمل و تجربه همراه کنند. در آلمان بسیاری از دانشگاه‌ها با شرکت‌ها همکاری می‌کنند. بسیاری از رشته‌های دانشگاهی تئوری و عمل را با هم همراه می‌کنند.

  • شکوفایی استعدادها

در آلمان که باشید، استعدادتان شکوفا می‌شود. می‌توانید توانایی‌های فکری و مهارت‌های شخصی خود را آزاد کنید و به درجات بالای خودشکوفایی برسید. فقط کافی است انگیزه و همت داشته باشید و حین تحصیل و پس از تحصیل خود را متعهد به قاپیدن فرصت ها در هوا کنید!

  • امنیت

در مقایسه با کشورهای دیگر آلمان امن تر است. شب و روز، در شهر یا حاشیه شهر می توانید آزادانه قدم بزنید. آلمان ثبات اقتصادی و سیاسی دارد و این چیزی است که آلمان را به مقصدی جذاب تبدیل می کند.

شرایط تحصیل در آلمان

اگر می خواهید در مقطع کارشناسی یا لیسانس در آلمان تحصیل کنید باید در امتحانی موسوم به  TestAS شرکت کنید. این امتحان از دانشجویان خارجی گرفته می شود تا سطح دانش و معلومات آنها مورد ارزیابی قرار بگیرد. نتایح این آزمون به شما کمک می کند که رشته ای را انتخاب کنید که مطابق با توانایی‌هایتان است. پس از امتحان دید واقع بینانه‌تری نسبت به شانس اخذ مدرک در رشته مورد نظرتان خواهید داشت. همچنین می‌توانید خود را با سایر رقبایتان مقایسه کنید. به هر حال این امتحان نوعی آزمون ورودی به دانشگاه‌های آلمان برای دانشجویان خارجی است.

آزمون TestAS را می توانید به یکی از دو زبان آلمانی یا انگلیسی بدهید. این آزمون سه قسمت دارد: آزمون زبان، آزمون اصلی و سوالاتی مربوط به برخی دروس. در قسمت زبان سی دقیقه فرصت دارید دانش زبانی خود را در یکی از زبان‌های انگلیسی یا آلمانی نشان دهید. در قسمت دوم، مهارت‌های عمومی که برای موفقیت در تمام دوره‌های درسی لازم است مورد سنجش قرار می گیرد. برای قسمت سوم نیز می‌توانید یکی از رشته‌ها یا موضوعات درسی زیر را انتخاب کنید:

  • علوم انسانی، مطالعات فرهنگی و اجتماعی
  • مهندسی
  • ریاضیات، علوم کامپیوتر و طبیعی
  • اقتصاد

بگذارید خیالتان را راحت کنیم. در این امتحان قرار نیست معلوم شود که چقدر محفوظات و معلومات دارید. بلکه صرفا قرار است مهارت‌های شناختی و ذهنی شما مورد سنجش قرار بگیرد. بهترین راه این است که با فرمت این امتحان آشنا شوید. بر روی وبسایت TestAS نمونه سوالات قرار داده شده است. موسسه TestAS اکیدا توصیه می‌کند که قبل از شرکت در امتحان این نمونه سوالات را مطالعه کرده و آنها را جواب دهید.

سطح دانش زبانی شما برای گذراندن مرحله ی زبانی این آزمون معادل B1 است. توجه داشته باشید که سطح B1 برای تحصیل در آلمان ناکافی است. بنابراین برای تحصیل در دانشگاه های آلمان سطح دانش زبان آلمانی تان باید حداقل B2 باشد. دانش زبان آلمانی خود را می توانید با شرکت در امتحاناتی نظیر TestDaF یا DSH ثابت کنید. البته اگر هیچ چیز از زبان آلمانی نمی دانید جای نگرانی نیست. می توانید قبل از ثبت نام در دانشگاه در دوره های زبان شرکت کنید.

مدارک تمکن مالی: چیزی حدود 10 هزار یورو

قبل از شروع تحصیل در آلمان باید مدارک مالی خود را ارائه کنید تا نشان دهید که می توانید خود را در آلمان ساپورت کنید. این مدرک که به آلمانی به آن Finanzierungsnachweis می گویند برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان یا حد‌اقل اجازه اقامت در آلمان الزامی است. در اکثر موارد متقاضی باید نشان دهد که برای یک سال مبلغی حدود 10000 یورو دارد. برای ارائه این مدرک و نشان دادن بنیه مالی خود چند راه پیش رو دارید:

  • پدر یا مادرتان با ارائه مدارک، درآمد و دارایی های خود را نشان دهند
  • فردی در آلمان تقبل کند که هزینه‌هایتان را می پردازد
  • مبلغی در یک حساب بلوکه شده سپرده کنید
  • می توانید گارانتی بانکی دهید
  • و همچنین می توانید بورسیه‌ای که اخذ کرده اید را ارائه کنید

کار پاره وقت در آلمان

دانشجوی خارجی می تواند در آلمان به صورت پاره وقت کار کند اما باید بدانید درآمدی که از این راه کسب می کنید برای کاور کردن هزینه هایتان کافی نیست. این نکته این سوال را در ذهن شما ایجاد می کند:

هزینه های زندگی در آلمان چقدر است؟

آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی کشوری ارزان قیمت است. هزینه های خوراک، مسکن، پوشاک و تفریح تنها اندکی بالاتر از متوسط اتحادیه اروپاست. به طور میانگین دانشجویان خارجی در هر ماه چیزی حدود 800 تا 900 یورو هزینه زندگی دارند که بیشتر آن صرف اجاره خانه می شود. البته هزینه‌ها در هر شهر و منطقه و بر اساس سبک زندگی هر فرد متغیر است.  برای زندگی و تحصیل در مونیخ طبیعتا به هزینه بیشتری نسبت به وقتی در شهری کوچک تر هستید نیاز دارید. در زیر، هزینه زندگی در دسته های مختلف ارائه می شود:

اجاره/آب و برق و … 323 یورو
خوراک 168 یورو
پوشاک 42 یورو
کتاب و لوازم آموزشی 20 یورو
هزینه های ایاب و ذهاب 94 یورو
بیمه سلامت/ هزینه های درمانی 80 یورو
اینترنت/تلفن/تلویزیون 31 یورو
تفریح و سرگرمی 61 یورو

شهریه دانشگاه های آلمان

قاعده کلی در آلمان این است که دانشگاه های دولتی در مقطع لیسانس و بسیاری از رشته ها در مقطع فوق لیسانس شهریه اخذ نمی کنند. البته یک استثنا وجود دارد و آن اینکه ایالت فدرال Baden-Württemberg  در ترم زمستان سال تحصیلی 2017/18 دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در مقطع لیسانس و فوق لیسانس و دیپلم آلمانی را ملزم به پرداخت مبلغ 1500 کرد. البته دانشجویان دوره دکتری از این مبلغ معاف هسنتد. اما موسسات و دانشگاه های خصوصی شهریه های بالایی طلب می کنند که بعضا برای هر ترم به بیش از 10 هزار یورو هم می رسد. به طور کلی در آلمان شهریه بالاتر مترادف با کیفیت بالاتر آموزشی نیست.

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا