ستاره رهپویان دانش پارس

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل

مهاجرت به آلمان

این روزها تب مهاجرت در جامعه داغ تر شده است. به بسیاری از افراد که بر خورد می کنیم، می بینیم بنا به دلایل گوناگون به فکر مهاجرت هستند. بعضی ها مقصدی همچون کانادا و آلمان که تخصص اپلای استار است در سر دارند، و بعضی ها فقط می خواهند بروند بی اینکه برایشان مقصد و شرایط مهم باشد! شما جزو کدام دسته هستید؟ قطعا جزو دسته اول! چرا که مخاطبین اپلای استار افراد هدفمند و با انگیزه ای هستند که مقصدی روشن در ذهن دارند.

آلمان در بین 10 کشور برتر جهان برای مهاجرت قرار دارد؛ آن هم نه به خاطر طبیعت زیبا، باخ و بتهوون! چرا که توریست ها هم می توانند بر سر مزار بتهوون و سایر بزرگان آلمان عکس یادگاری بگیرند. بلکه به خاطر اقصاد پایدار و قوی، سیستم آموزشی و فرصت های شغلی. اینها چیزهایی است که باعث می شود یک فرد آلمان را برای زندگی دائمی انتخاب کند. بسیاری افراد از سراسر جهان از ایالات متحده گرفته تا استرالیا آلمان را برای زندگی انتخاب می کنند. اما نمی دانند دقیقا چطور به آلمان مهاجرت کنند. آیا شما هم تا به حال از خود پرسیده اید که “برای مهاجرت به کانادا از کجا شروع کنم؟ شرایط مهاجرت به آلمان چگونه است؟ چطور می شود به آلمان مهاجرت کرد؟” اگر آری، ما در این مقاله از اپلای استار قصد داریم پاسخی برای این پرسش های شما داشته باشیم. با ما همراه بمانید.

قدم اول در مهاجرت به آلمان

برای مهاجرت به آلمان باید دلیل متقن و استواری داشته باشید. اصولا مهاجرت کار ساده ای نیست؛ صرف اینکه دلایلی کلی و مبهم نظیر “می خواهم شرایط زندگی ام را بهبود بخشم” یا ” به آرامش برسم” را عنوان کنید برای مهاجرت کافی نیست. اگر مهاجرت را به ازدواج تشبیه کنیم، خواهیم دید که بسیاری از افراد با همین دلایل ازدواج کرده اند اما متاسفانه نه شرایط زندگی شان بهبود یافته و نه آرامش رسیده اند و تازه به این نتیجه رسیده اند که در زمان مجردی هم شرایط بهتری داشتند و هم از آرامش نسبی برخوردار بودند! بنابراین در گام نخست برای مهاجرت به هر نقطه از جهان، حتی از یک شهر به شهر دیگر در یک کشور خاص، باید دلیل خوبی داشته باشید تا هنگام مواجهه با ناملایمات و سختی های مسیر انگیزه خود را از دست ندهید.

برخی از دلایل مهاجرت به آلمان

انگیزه های مناسبی که در ذهن بسیاری از افراد برای مهاجرت به آلمان وجود دارد می تواند چیزی شبیه به عناوین زیر باشد:

  • مهاجرت به آلمان برای کار
  • مهاجرت تحصیلی به آلمان
  • مهاجرت از راه کارآفرینی به آلمان
  • مهاجرت برای پیوستن به اعضای خانواده خود در آلمان
  • مهاجرت برای اخذ اقامت دائم آلمان  

شرایط کلی مهاجرت به آلمان

دیدیم که اهداف گوناگونی برای مهاجرت به آلمان وجود دارد اما شرایط همه ی این مسیرها شبیه به هم نیست .هر کدام از آنها شرایط خاص خود را از مهاجر می طلبند اما شرایط برخی از آنها هم مشابه یکدیگر است. به طور کلی برای مهاجرت به آلمان شما باید واجد شرایط زیر باشید:

تمکن مالی و بیمه سلامت

هر یک از مسیرهای مهاجرت به آلمان یک مرز مشخص مالی تعیین می کنند که باید به آن مرز برسید و ثابت کنید که می توانید در آلمان خود را به لحاظ مالی ساپورت کنید. حتی اگر در المان شغل هم پیدا کرده باشید زندگی خرج دارد و تا زمانی که حقوق اول خود را نگرفته اید باید بتوانید هزینه های جاری اعم از خورد و خوراک، جا و مکان و … را پرداخت کنید. بعد از این شرط باید بیمه سلامت هم داشته باشید چرا که بدون داشتن بیمه سلامت معتبر قادر نخواهید بود به آلمان مهاجرت کنید.

دانش زبان آلمانی

منظورمان این نیست که قادر باشید آثار ادبی و فلسفی فردریش نیچه و امانوئل کانت را بخوانید و برای آلمانی ها سخنرانی کنید! بلکه صرف داشتن دانش زبان آلمانی در حد ابتدایی در بدو امر کفایت خواهد کرد. اگر با چهاچوب سطوح زبان های اروپایی آشنا باشید می دانید که سطح مورد نظر ما در این مرحله معادل A1/42 است یعنی بتوانید سلام و احوالپرسی کنید، آدرس بپرسید، خرید کنید و … اما در سطوح B1/B2 کمی بالاتر آماده اید و به سطح C1/C2 که رسیدید دانش زبان آلمانی تان با آلمانی های تحصیلکرده تفاوت چندانی نخواهد داشت.

ویزای آلمان

بدیهی است که شما این شرط را می‌دانید! برای سفر به آلمان، به ویژه از خارج از اتحادیه اروپا، باید ویزای آلمان را دریافت کنید. اما نگران نباشید! در واقع، استار اپلای اینجاست تا به شما در حفظ آرامش کمک کند. آلمان انواع مختلفی از ویزاها را ارائه می‌دهد، شامل ویزای توریستی، ویزای تحصیلی، ویزای کاری و غیره. بنابراین، به کدام نوع ویزا نیاز دارید؟

مهاجرت کاری به آلمان

آلمان، مانند کانادا، در حال حاضر با کمبود نیروی کار ماهر روبرو است. آلمانی‌ها به دنبال متخصصان فناوری اطلاعات، مهندسین، پزشکان و حرفه‌های دیگر هستند. در این زمینه، آنها به شدت سختگیری نمی‌کنند، اما هنوز شرایطی برای مهاجرت کاری به آلمان وجود دارد. بنابراین، یکی از بهترین راه‌ها برای مهاجرت به آلمان، یافتن یک شغل در این کشور است. برای این کار سه مرحله را باید پشت سر بگذارید:

  • شغلی را در آلمان پیدا کنید که با استخدام خارجی ها مشکلی نداشته باشد
  • درخواست ویزای کاری آلمان بدهید
  • به آلمان سفر کنید و ویزای کاری خود را دریافت کنید

علاوه بر این، هم کارفرمای آلمانی و هم کارمند خارجی برای کار کردن در آلمان باید ثابت کنند که :

  • نتوانستند کارمندی در خود آلمان یا اتحادیه اروپا پیدا کنند که شرایط کاری و حقوق پرداختی را بپذیرد
  • شرایط کاری کارمند خارجی با کارمند آلمانی یکسان باشد
  • شرکت استخدام کننده واجد همه شرایط کشور آلمان برای کار کردن باشد (مجوز کار و اسناد و مدارک لازم را داشته باشد)

دقت داشته باشید که برای مهاجرت کاری به آلمان باید ماهر باشید و حرفه ای دارای مهارت داشته باشید. اگر فاقد این شرط هستید مهاجرت ازط راه کار به آلمان بسیار سخت خواهد بود. اما نگران نباشید هنوز راه های دیگر برای مهاجرت به آلمان وجود دارد. راه هایی نظیر:   

مهاجرت تحصیلی به آلمان

شاید بدانید که تحصیل در آلمان به صورت رایگان است. دانشگاه‌های آلمان در مقایسه با دانشگاه‌های آمریکا، با شهریه‌های نجومی رایگان هستند. در واقع، حتی اگر مبلغی را برای شهریه پرداخت کنید، در مقایسه با سایر نقاط جهان، هزینه‌ها به حساب نمی‌آید. برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل، باید ویزای تحصیلی دریافت کنید. پس از اتمام تحصیل، می‌توانید به دنبال کار در آلمان بگردید و در صورتی که شغلی پیدا کنید، می‌توانید در آلمان بمانید. آمارها نشان می‌دهد که 54 درصد دانشجویان خارجی که از دانشگاه‌های آلمان فارغ التحصیل می‌شوند، در آلمان می‌مانند و کار پیدا می‌کنند.

مهاجرت از راه سرمایه گذاری / کارآفرینی به آلمان

سرمایه گذاران و کارآفرینان در آلمان اشتغال زایی می کنند و به همین دلیل آلمان از آنها استقبال می کند. اما نمی توان با هر سرمایه ای به آلمان مهاجرت کرد. اکنون که این مطلب را می خوانید به سرمایه ای معادل 250 هزار یورو نیاز خواهید داشت. در ضمن، باید ویزای خوداشتغالی هم داشته باشید. برای گرفتن این ویزا باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • ثابت کنید سرمایه مزبور را دارید
  • ثابت کنید که این سرمایه گذاری به سود اقتصاد آلمان است
  • و اینکه تقاضا برای این سرمایه گذاری در آلمان وجود دارد

اگر با وضعیت ویزای کارآفرینی در آلمان بمانید می توانید تا هر وقت که دلتا خواست هر سه سال یکبار ویزا را تمدید کنید و این بدین معنی است که می توانید آزادانه به آلمان رفت و آمد نمایید.

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا