اقتصاد کانادا

توسعه اقتصادی کانادا چگونه است؟ تورم کانادا چقدر است؟  نرخ بیکاری کانادا؟ صنعت خودروسازی کانادا یا تولیدات کانادا کدام هستند؟ وضع اقتصادی مردم کانادا چگونه است؟ اینها سوالاتی است که بسیاری از مخاطبین اپلای استار در ذهن دارند. پاسخ بدیهی و ساده به این پرسش ها یک چیز است: کانادا هم مانند بسیاری از کشورهای جهان اول و توسعه یافته دارای اقتصاد بسیار پیشرفته ای است. کانادا دهمین کشور به لحاظ تولید ناخالص داخلی و شانزدهمین کشور به لحاظ برابری قدرت خرید است. چرخ اقتصاد کانادا را نه تولید بلکه خدمات می چرخاند؛ سه چهارم کانادایی ها در بخش خدمات مشغول به کار هستند.

از سوی دیگر، کانادا چهارمین کشور دنیا به لحاظ دارا بودن منابع طبیعی است. اگر هرگاه که صحبت از نفت و گاز به میان می آید یاد خاور میانه می افتید بهتر است از همین ابتدا بدانید که کانادا سومین کشور دنیا به لحاظ داشتن ذخایر نفتی و چهارمین کشور صادرکننده نفت و گاز طبیعی در جهان است. به خاطر وفور منابع طبیعی و جمعیت اندک به نسبت مساحت آن، کانادا را می توان یک “ابرقدرت در بخش انرژی” نامید.

گفتیم که عمده فعالیت های اقتصادی در کانادا در بخش خدمات انجام می شود اما باید خاطر نشان کنیم که بخش تولید هم در کانادا از اهمیت به سزایی برخوردار است. عمده فعالیت های تولیدی در مرکز کانادا انجام می شوند. علاوه بر این، کانادا هشتمین کشور دنیا به لحاظ ماهیگیری تجاری و صنعت غذاهای دریایی است. کانادا یکی از از رهبران اصلی در صنعت تولید نرم افزار در جهان است.

از آنجا که در قاره آمریکا، به استثنای چند کشور کوچک در کارائیب، کانادا تنها کشور بزرگ است که دارای نظام پارلمانی است نهادهای سیاسی و اقتصادی خاص خود را دارد؛ کانادا در طول تاریخ خود ارتباط نزدیکی با ایالات متحده داشته است اما سیستم اقتصادی اش متفاوت از سیستم اقتصادی آمریکاست. اقتصاد کانادا مرکب از بخش های خصوصی و دولتی است. پس از جنگ جهانی دوم، برای بر طرف کردن نابرابری  های اقتصادی و اجتماعی سیستم یک دولت رفاه گسترده در کانادا ایجاد شد.

نسبت شرکت های خصوصی به دولتی در کانادا 60:40 است و کاادا یکی از آزادترین کشورهای جهان به لحاظ اقتصاد است. امروزه سیستم اقتصادی کانادا به لحاظ بازار-محور بودن و شیوه تولید بی شباهت به سیستم اقتصادی ایالات متحده نیست. علاوه بر بخش خدمات و تولید، تجارت بین الملل نیز که عمدتا به شکل صادرات منابع نقتی و گازی انجام می شود بخش اعظم اقتصاد کانادا را تشکیل می دهد.

منابع طبیعی کانادا

کانادا یکی از رهبران اصلی در تولید منابع طبیعی مانند طلا، نیکل، اورانیوم، الماس، سرب و در سال‌های اخیر نفت خام است.  جالب است بدانید که چندین شرکت بزرگ کانادایی در بخش منابع طبیعی فعالیت می‌کنند. بخش عمده تولیدات این شرکت‌ها به‌طور اصلی به سمت آمریکا صادر می‌شود. همچنین، کانادا در زمینه تولید کاغذ و خمیرکاغذ نیز به دلیل وجود جنگل‌های فراوان، رتبه برتری را داراست.

تکیه بر منابع طبیعی بر اقتصاد و جامعه کانادا تاثیراتی هم دارد. استانداردسازی بخش های تولید و خدمات کار ساده ای است اما وضع استاندارد برای بخش منابع طبیعی بسته به هر منطقه از کانادا متغیر است. بدین ترتیب در هر منطقه از کانادا ساختارهای اقتصادی متفاوت ایجاد شده است. با اینکه دهه هاست که کانادا تولیدکننده اصلی منابع طبیعی است بیم اندکی از تمام شدن آن می رود. هر از چند گاهی منابع طبیعی جدیدی در کانادا کشف می شود. گذشته از این بخش شمال کانادا هنوز آنطور که باید توسعه نیافته است چرا که توسعه دهندگان منتظر افزایش قیمت و فناوری های جدید هستند.

در سال های اخیر کانادایی های دوستدار محیط زیست نسبت به سوء استفاده از منابع طبیعی هشدار داده اند و تمایل کمتری به تخریب محیط زیست از خود نشان می دهند. ادعای مالکیت زمین ها از سوی بومیان اصلی کانادا هم باعث شده که کانادایی ها گسترش فعالیت ها را محدود کنند.

صنایع اصلی کانادا

در سال 2017، عمده صنایع کانادا بر حسب درصد تولید ناخالص داخلی به شرح زیر بوده اند:

سهم تولید ناخالص داخلی صنعت
13.01% املاک و اجاره
10.37% تولید
8.21% معدن و حفاری و استخراج نفت و گاز
7.07% فاینانس و بیمه
7.07% ساختمان
6.63% خدمات درمانی و مددکاری اجتماعی 
5.78% عمده فروشی
5.60% خرده فروشی
5.54% خدمات حرفه ای، علمی و فنی
5.21% خدمات آموزشی
4.60% انبارداری و حمل و نقل
3.00% خدمات فرهنگی و اطلاع رسانی
2.46% پشتیبانی و امور اداری، مدیریت پسماند و تصفیه
2.15% اغذیه فروشی و هتلداری
1.53% کشاورزی، جنگلداری، ماهیگیری و شکار
0.77% هنر و سرگرمی
0.62% مدیریت شرکت ها

بخش خدمات در کانادا، که شامل هفتاد درصد تولید ناخالص داخلی است، بخشی گسترده و چندلایه است. بزرگترین کارفرمایان در این بخش خرده‌فروشی‌ها هستند که برای 12 درصد جمعیت کانادا اشتغال ایجاد می‌کنند. همانطوری که در جدول بالا مشاهده می‌شود، بخش املاک و اجاره نیز درصد قابل توجهی از جمعیت کانادا را به‌خصوص در شهرهای تورنتو، ونکوور و مونترال استخدام می‌کند. همچنین، بخش آموزش و سلامت نیز یکی از بخش‌های اصلی اقتصاد کانادا است که عمدتاً تحت کنترل دولت قرار دارد.

کانادا همچنین یکی از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی، به ویژه گندم و سایر غلات، در سراسر جهان است. عمده وارد کنندگان محصولات کشاورزی کانادا را ایالات متحده و آسیا تشکیل می دهند. همانند سایر کشورهای توسعه‌یافته، بخش کشاورزی کانادا نیز از کمک‌های قابل توجهی از سوی دولت بهره‌مند می‌شود. با این حال، کانادا یکی از اصلی‌ترین حامیان کاهش تأثیر یارانه‌ها بر بازار از طریق سازمان جهانی تجارت است.

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا